تیم دیجیتال مارکتینگ ریگل، همراه شماست تا بهترین و زیباترین لوگو ها را تقدیم شما عزیزان نماید؛ سیاست اصلی تیم ریگل، رونق و شناخته شدن بیزینس شما می باشد.لازم به ذکر است این شرکت علاوه بر طراحی لوگو، کارهای دیگر همچون طراحی سایت، طراحی بروشور، طراحی تراکت را نیز انجام می دهد. طراحی لوگو شرکت ریگل، بر پایه دانش فنی و گرافیک اصولی بوده، این طرح ها به هچ عنوان تقلید شده یا کپی نیستند و کاملا از ذهن و خلاقیت متخصصین این حوزه نشات گرفته اند. ما هر لوگو را با توجه به نوع کسب و کار و بازار هدف شما طراحی خواهیم کرد. مفتخریم از اینکه شما همراه همیشگی ما هستید، در این مقاله قصد داریم به کلیه سوالات شما پاسخ بدهیم. سوالاتی همچون لوگو چیست؟ کاربرد لوگو در اعتبار کسب و کار، دلایل داشتن لوگو، ویژگی های یک لوگو مناسب و ...
- طرح لوگو متناسب با نوع کسب و کار باشد.
- ترکیب رنگ ها باید اصولی و جذاب باشد.
- لوگو باید بتواند نوع کسب و کار و خدمات را به مخاطب منتقل کند.
- لوگو باید جذابیت کافی را برای به خاطر سپردن داشته باد.
- منحصر به فرد و خاص بودن در عین سادگی
1- لوگو مونوگرام:
مونوگرام یا Letter mark بیشتر برای شرکت های تجاری استفاده می شود.در لوگو مونوگرام معمولا از حروف نام شرکت برای ساخت لوگو استفاده می کنند. این لوگو ها در عین سادگی جذابیت زیادی را دارند.
2- لوگو تایپوگرافی: می توان این گونه بیان کرد لوگو تایپوگرافی تا حد بسیار زیادی به لوگو مونوگرام شباهت دارد.تایپوگرافی یا word mark با استفاده از حروف یا فونت ها طراحی می شود. در این نوع لوگو برای طراحی از نام برند استفاده می کنند بنابر این باید طراح تمرکز کافی و دانش لازم را برای استفاده از فونت و حروف داشته باشد.
لوگو باید بتواند نوع کسب و کار و خدمات را به مخاطب منتقل کند.
3- لوگو تصویری: از آنجایی که کاربران تصاویر را نسبت به نوشته یا حروف بهتر میپسندند این نوع لوگو در میان دیگر لوگوها طرفداران بیشتری دارد.در لوگو تصویری از تصویر، حروف، آیکون، اشکال هندسی و ... استفاده می شود.در این لوگو باید متخصص یا طراح لوگو از دانش علمی خود به بهترین نحو استفاده کند تا بتواند به درستی با استفاده از تصویر مفهوم و نوع کسب و کار را به دیگران منتقل نماید. از استفاده کنندگان لوگو تصویری می توان به شرکت اپل اشاره نمود.
4- لوگو انتزاعی: نوع دیگر لوگو های تصویری، لوگو انتزاعی می باشد تفاوت بین این دو لوگو این است که به جای استفاده از تصویر از آیکون یا اشکال برای طراحی آن استفاده می شود.
5- لوگو مینیمال:لوگو مینیمال جز ساده ترین و کوچکترین نوع لوگو ها به شمار می رود. در این لوگو از شلوغی طرح اجتناب کرده و سعی می شود با حداقل ترین و ساده ترین اشکال و تصاویر و فونت ها لوگو طراحی شود.
6- لوگو امبلم: این لوگو ها از یک سری نوشته و حروف در اشکال استفاده می شود. لوگو امبلم جز لوگوهای فانتزی می باشد. و اگر به نحو احسن طراحی شود می تواند تاثیر مثبتی را روی بیننده بگذارد.
7- لوگو ترکیبی: همان طور که از اسم لوگو پیداست این نوع لوگو ترکیبی از نوشته، حروف؛ فونت ، عکس و تصاویر می باشد طراحی این لوگو به دلیل پیچیدگی کار و ترکیب اصولی عوامل موجود ممکن کمی زمانبر باشد.
8- لوگو سه بعدی:لوگوهای سه بعدی جذاب ترین نوع لوگوها محسوب می شوند. شما می توانید در صورت تمایل لوگو تصویری یا تایپوگرافی خود را به سه بعدی تبدیل کرده و جذابیت بصری بیشتری به آن ببخشید.
اگر به تازگی شرکتی را تأسیس کرده اید، حتماً به دنبال آرمی هستید که نماد شرکت شما باشد. این آرم همان لوگو است. اکثر شرکت ها و کارخانه هایی که در حال فعالیت هستند یک لوگوی اختصاصی دارند. این لوگو، نشان می دهد که ماهیت عملکرد شرکت چیست و چه محصولاتی در آن تولید می شود. به همین دلیل، یکی از اساسی ترین نیازهایی که شرکت ها دارند، طراحی لوگو آن شرکت است. با توجه به این امر، در این مقاله قصد داریم شما را با کاربردهای لوگو، نحوه طراحی لوگو حرفه ای و عوامل تأثیرگذار بر کیفیت لوگو، آشنا سازیم.
با توجه به این که بازار طراحی لوگو از رونق خوبی برخوردار است، امروزه افراد زیادی ادعای طراحی لوگوی حرفه ای دارند؛ اما طراح حرفه ای لوگو، کسی است که علاوه بر آشنایی با نحوه انجام این کار، ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد. این ویژگی ها به شرح زیر می باشند:
طراح لوگو برای این که بتواند انواع لوگو را با کیفیت بالا و به صورت مشتری پسند طراحی کند، باید با نرم افزارهای طراحی لوگو آشنا باشد. یکی از این نرم افزارها، برنامه فتوشاپ است. آشنایی با این نرم افزار، یکی از اصول اولیه طراحی و بازسازی لوگو می باشد. البته به جز این نرم افزار، برنامه های دیگری نظیر ایلاستریتور و ... نیز وجود دارند که آشنایی طراح با آنها می تواند بر طراحی یک لوگوی زیبا و جذاب، تأثیرگذار باشد.
منظور از گرافیک برداری این است که لوگوی طراحی شده به گونه ای باشد که بتوان آن را در سایزهای مختلف چاپ کرد. این مورد نیز نیاز به آشنایی طراح با نرم افزارهای گرافیکی دارد. برای مثال، استفاده از نرم افزار ایلاستریتور باعث می شود تا لوگوی طراحی شده قابلیت وکتوری داشته باشد. در این حالت، لوگوی طراحی شده را می توان بدون افت کیفیت و وضوح تصویر، در ابعاد بزرگتر و یا کوچکتر نیز استفاده نمود.
از آن جایی که لوگو برای معرفی شرکت و محصولات آن برای مشتریان طراحی می شود، باید با سلایق مردم و مشتریان نیز همخوانی داشته باشد. تنها در این حالت است که می تواند رضایت مخاطبان را جلب کرده و بتوان آن را ثبت نمود.
طراحی انواع لوگو به پشتوانه علمی و فکری نیاز دارد. کسی که به عنوان طراح حرفه ای لوگو فعالیت می کند به این امر واقف بوده و به همین سبب سعی می کند دانش کافی در این زمینه را داشته باشد. طراحان حرفه ای از علم گرافیک به صورت کامل آگاه هستند و اصول طراحی را می دانند. بر همین اساس نیز با پشتوانه فکری قدرتمندی، اقدام به طراحی یک آرم و لوگو برای برند می کنند. این افراد به منظور ایجاد یک لوگوی منحصر به فرد، از لوگوهای معتبر و جهانی نیز استفاده کرده و با الهام از آنها، این کار را انجام می دهند.
یکی دیگر از معیارهایی که باعث می شود طراحان حرفه ای از افراد مبتدی شناسایی شوند، سرعت عمل بالای آنها است. طراحان حرفه ای در کار خود تبحر و تجربه کافی دارند و از این رو می توانند ظرف مدت زمان کمی، لوگویی مناسب و حرفه ای طراحی کرده و به مشتری ارائه کنند. البته لازم به ذکر است که این افراد هیچ گاه سرعت عمل را فدای کیفیت کار نمی کنند بلکه هر دوی این ویژگی ها را با هم داشته و در پایان کار نیز لوگویی زیبا و مطابق خواست مشتری، طراحی می کنند.
یکی از مهمترین ویژگی های طراح لوگو، به روز بودن وی است. با توجه به این که امروزه مشتریان به آرم و لوگو شرکت ها و پیام و مفهومی که در آن نهفته است دقت زیادی دارند، طراحی لوگو حرفه ای باید به روز باشد. این امر نیز میسر نمی شود مگر به لطف به روز بودن طراح لوگو. منظور از به روز بودن طراح این است که باید وی به نیاز مشتریان و پسند آنها اهمیت داده و به این موضوع توجه کند که پیشرفت های ایجاد شده در جامعه، سلایق مردم را به چه سمت و سویی می برد. به این ترتیب می تواند از تکنیک های نوین استفاده کرده و لوگوی جذاب و مشتری پسند ارائه کند.
داشتن قدرت خلاقیت و ابتکار، به افراد این توانایی را می دهد که بتوانند لوگویی نو و مدرن طراحی کنند. این افراد از تأثیر رنگ های لوگو غافل نبوده و اصل سادگی در عین شیک بودن را فراموش نمی کنند و با در نظر گرفتن این موضوعات، لوگویی مناسب طراحی می نمایند. اگر به لوگوی برندهای معتبر توجه نمایید متوجه خواهید شد که تمامی آنها تصاویری ساده هستند که طراحان لوگو، آنها را به صورت جذاب و مفهومی طراحی کرده اند.
به جرئت میتوان گفت لوگو شما تأثیر مستقیمی در موفقیتتان خواهد داشت. انتظار بیجایی هم نیست. زمانی که مخاطب هدف شما، تنها با یک شکل و نشان مشخصی شما را به خاطر میسپرد باید به نگاه او احترام بگذارید و یک لوگو زیبا، گویا و مرتبط با فعالیت خودتتان طراحی کنید؛ اما در بسیاری از مواقع با وجود اینکه لوگو بسیار زیبا و چشمگیری دارید نمیتوانید آنطور که باید به موفقیت برسید. دلیل این امر میتواند رنگ لوگو یا ابعاد آن باشد. تعجب نکنید شما در زمان طراحی لوگو برندتان باید نکات روانشناسی را هم در نظر بگیرید و متناسب با سلیقه مشتریان و روحیات آنها طراحی نمایید.
این عبارت را همیشه شنیدهایم اما در طراحی لوگو خود به آن توجه کردهاید؟ هرچه لوگو شما سادهتر باشد و البته راحتتر احتمال اینکه در ذهن مخاطب ماندگار شود بیشتر است. چرا راه دور برویم همه ما لوگو برند نایک را میشناسیم. تیک ساده و معتبر که توانسته به موفقیت جهانی دست یابد.
این را به خاطر بسپارید که لوگو، نشان تجاری شما است... دفتر نقاشی نیست که بخواهید به آن پروبال دهید و حسابی بزرگ کنید. بادی جمع و جور و کوتاه و البته نشانی از اطلاعات حرفه شما داشته باشد. اغلب آرایشگران در لوگو خود یک قیچی دارند یا خیاطها همیشه از یک سوزن برای طراحی لوگو خود استفاده میکنند. شما هم باید به این اصل پایبند باشید.
شما برای موفقیت برند خودتان باید یک لوگویی انتخاب کنید که هیچ معنایی در پشت بند آن وجود نداشته باشد. چیزی که دیگران را جذب میکند ظاهر آن است و هیچ توجهی به اینکه در این شکل چه متنی نوشته شده است نمیشود. مخاطب با دیدن لوگو باید اسم شما و همچنین کسب و کارتان را به خاطر بیاورد. این اصل مهم در موفقیت برندتان خواهد بود که نباید دست کم بگیرید.
لوگو، یکی از موارد بسیار مهم در برندسازی است. به عبارت دیگر، لوگو را می توان بازتابی از فعالیت و محصولات کسب و کارها در ذهن مشتریان معرفی کرد. بنابراین باید به هنگام سفارش لوگو، مشتریان با مشورت گرفتن از طراح آن، نوع لوگو را مشخص نمایند. به منظور آشنایی با انواع لوگو، این بخش از مطلب را با دقت بالایی مطالعه کنید. انواع لوگو حرفه ای، شامل موارد زیر می باشد:
طراحی لوگو اسم یا همان لوگوی نوشته، یکی از روش های طراحی لوگو است. در این روش، مشتری قصد دارد اسم شرکت و برند خود را به عنوان لوگو، طراحی کند. طراحان لوگو برای این که این آرم جذاب تر شود نام شرکت و برند را به گونه ای خاص طراحی کرده و از رنگ های متنوعی استفاده می کنند. در میان طراحان حرفه ای، طراحی لوگوی نوشته یا تایپ به عنوان طراحی لوگوی ارزان شناخته می شود. این آرم باید دارای قابلیت خوانش آسانی بوده و به راحتی خوانده شود. در این نوع لوگو، باید به متمایز بودن و جذابیت آرم توجه زیادی شود؛ اما در عین حال نیز باید از نماد گرایی اجتناب گردد. در طراحی لوگو نوشته می توان از نام کامل برند و یا علامت اختصاری استفاده نمود.
این نوع لوگو نیز مانند طراحی لوگو اسم است با این تفاوت که در این روش، حرف را تغییر شکل می دهند. در طراحی این نوع آرم، یکی از حروف موجود در نام برند و شرکت انتخاب شده و آن را تغییر شکل می دهند. طراحان حرفه ای از تأثیر رنگ های لوگو نیز غافل نشده و از رنگ های متنوعی برای افزودن بر جذابیت لوگو استفاده می کنند. برای این که این لوگوها دارای قدرت بالایی باشند باید به صورت خلاقانه طراحی شوند. در واقع باید این نشانه ها به گونه ای باشند که مخاطبان با دیدن لوگوی حرف، نام کامل برند، خدمات و محصولات شرکت را به خاطر آورند.
یکی از انواع لوگو که طراحی آن دارای پیچیدگی های خاصی است لوگوی مفهومی می باشد. طراحان حرفه ای در طراحی این نوع لوگو بر عوامل مؤثر در لوگو توجه زیادی کرده و می توانند با برانگیختن قوه خیال پردازی در مخاطبان، نام و محصولات برند را در ذهن آنها تداعی کنند. این نوع آرم ها علاوه بر جذابیت خاصی که دارند به گونه ای مبهم هم می باشند. این موضوع بر جذابیت بیشتر این لوگوها می افزاید. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است این نوع لوگوها، موفقیت زیادی برای برندها به همراه داشته باشند. اما در عین حال نیز ممکن است برندسازی را با شکست مواجه کنند. به دلیل مبهم بودن این آرم ها، از آنها بیشتر برای شرکت های خدماتی و فعال در زمینه فناوری ها، استفاده می شود.
لوگوی نشانه گذاری، مجموعه ای از انواع لوگو می باشد. در این نوع لوگو، نوشته و یا حرف تغییر شکل یافته در داخل یک شکل هندسی قرار داده می شود. به این ترتیب لوگوی نشانه گذاری طراحی می شود. در طراحی این لوگو، نکته ای که از اهمیت زیادی برخوردار است سادگی آن می باشد.
لوگوهای پویا، یکی از انواع لوگو می باشند که با کمتر شدن استقبال از لوگوهای چاپی، امروزه مورد توجه بسیاری از برندها قرار گرفته اند. این لوگوها متحرک بوده و یا از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا می کنند. در طراحی لوگو حرفه ای، برای طراحی لوگو پویا می توان از محصولات، ماهیت شرکت، ساختمان شرکت و ... الهام گرفته و بر اساس آن، لوگوی جذاب و خلاقانه ای را طراحی نمود. قیمت طراحی لوگو در این حالت نسبت به انواع دیگر، بالاتر خواهد بود. اما اگر نتیجه نهایی رضایت بخش و مشتری پسند باشد می تواند این هزینه ها را به خوبی و در مدت زمان کمی جبران نماید.
لوگو به عنوان تصویری که قرار است برند و محصولات کسب و کار را تا سال های سال در ذهن مشتریان تداعی کرده و آنها را به افراد مختلف یادآوری کند، مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو باید به گونه ای طراحی شود که با نوع فعالیت ها و محصولات شرکت، همخوانی داشته باشد. پس صاحبان این برندها باید توجه داشته باشند که نوع آن را به درستی انتخاب کنند و در این کار، سخت گیری لازم را به عمل آورند. به این ترتیب طراح لوگو، تحقیقات لازم را انجام داده و بر اساس نیاز صاحبان کسب و کارها و علایق مشتریان، اقدام به طراحی یک لوگوی مناسب برای برند مورد نظر خواهد کرد. اما در این کار باید به عوامل مؤثردر لوگو نیز توجه نمود. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
طراحان حرفه ای به منظور رضایت بخش بودن نتیجه کار خود، به تناسب میان لوگوی طراحی شده و فعالیت های کمپانی توجه می کنند. به همین منظور تحقیقاتی انجام داده و سبک مناسبی برای طراحی آن انتخاب می کنند. سپس نمونه لوگو از جهات مختلف برای عموم به نمایش گذاشته می شود تا میزان تأثیرگذاری آن مشخص شود. با رعایت این نکات، میزان تأثیرگذاری لوگو بر روی عموم مردم بالا رفته و به موفقیت برند، کمک شایانی می شود.
یکی از نکات مهم در طراحی لوگو حرفه ای، توجه به استفاده از رنگ های تک و خاص است. این رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که تأثیرگذاری لوگو را دو چندان کرده و آن را در ذهن مخاطبان ماندگار کنند.
اگر طراح لوگو، سفارش طراحی لوگو از برند و کمپانی را دریافت کند ابتدا به وجود تعادل در آرم توجه می کند. طول و عرض لوگو و شکل هندسی لوگو باید به نحوی انتخاب شود که آرم دارای سایز مناسبی بوده و نوشته آن خوانا باشد.
هدف کمپانی ها از سفارش طراحی لوگو، برندسازی در طولانی مدت است. به همین سبب نیز لوگوی طراحی شده باید به گونه ای باشد که ماندگاری زیادی داشته و نیاز به بازسازی لوگو وجود نداشته باشد. همچنین لوگو باید به نحوی باشد که علاوه بر زمان حال، بتوان از آن در آینده نیز استفاده کرد. با توجه به این نکته، طراحان حرفه ای به هنگام طراحی لوگو، آن را برای استفاده در طولانی مدت طراحی می کنند.
یکی از اصول پایه ای و مهمی که در طراحی لوگو اسم و انواع دیگر لوگو، مورد استفاده قرار می گیرد اصل سادگی در آن است. زمانی که لوگویی مورد استفاده قرار می گیرد باید نظر بیننده را به سرعت به خود جلب کرده و در ذهن وی ماندگار شود. این امر نیز به لطف سادگی لوگو و جذابیت آن، امکان پذیر خواهد بود.
لوگوی طراحی شده باید به خوبی با بینندگان و مخاطبان ارتباط برقرار کند. به این معنا که مورد پسند آنها بوده و نیاز آنها را پاسخ گو باشد. به همین منظور زمانی که اقدام به طراحی لوگو می شود، باید به مخاطبان هدف و ویژگی های آنها نظیر، سن، نیاز، تحصیلات و ... توجه کرده و لوگوی مناسبی طراحی شود.
یکی از نکات اساسی در موفقیت لوگوی طراحی شده، متمایز بودن آن است. برای این که لوگو طراحی شده بتواند تأثیر بسزایی بر مخاطبان بگذارد باید از لوگوی برندهایی با نام و فعالیت های مشابه برند مشتری، متفاوت باشد. این امر موجب می شود تا لوگوی برند مورد نظر در اذهان عمومی ماندگار شود. برای متمایز بودن لوگوی طراحی شده، می توان از اشکال غیر معمول نیز استفاده نمود.
جدای از آن، خواندن آن هم باید ساده باشد تا هر فردی با هر میزان تحصیلات و دانشی، بتواند آن را تشخیص داده و بخواند. به هیچ عنوان انتخاب فونت برای طراحی لوگو را دست کم نگیرید، چرا که تأثیر بسیار شگفت انگیزی روی طرح نهایی خواهد گذاشت و بر روی جذب کاربران نیز تأثیر گذار خواهد بود.
Brandon Grotesque و جذابیت غیرقابل انکار آن
این فونت بسیار جذاب است و کاربردهای فراوانی دارد. درواقع این مدل از دسته فونتهای سریف است ک هدر 6 حالت متفاوت قابل استفاده میباشد. این فونت حالت شکسته یا همان ایتالیک دارد که با لبههای گرد، ظاهری امروزیتر به خود گرفته است و میتوانید به کمک آن، طرحی پیچیده و مدرن داشته باشید. به دلیل استفاده از اشکال هندسی در پایه آن، بیشتر برای لوگوهای مدرن مورد استفاده قرار میگیرد.
FF DIN و روبه رویی با 20 مدل متنوع
از مهمترین ویژگیهای این طرح، وجود 20 حالت مختلف در آن است که برای اعداد، حروف کوچک و... بسیار خارقالعاده خواهد بود. جالب است بدانید که این فونت برای نخستین بار در قطارهای آلمان جهت شناسایی واگنها استفاده شد و از آن روز تا به الآن، به عنوان فونت رسمی این کشور شناخته میشود.
Gilroy و طراحی معاصر
این نمونه ظاهری مدرن دارد و میتوان گفت کمی هندسی است و حالت کجی دارد که به جذابیت بصری بیشتر آن اضافه کرده است. همچنین دارای 20 ورژن و 10 حالت ایستایی متفاوت میباشد که ظاهری مینیمال و شیک به لوگو شما میبخشد. اگر حالتهای ضخیم یا نازک آن را میخواهید، باید بدانید که کاملاً رایگان است و امکان استفاده آن برای همگان وجود دارد.
Avenir Next Pro الگو گرفته از فونتهای قدیمی
جذابیت این فونت، در الهام گیری آن از فونتهای قدیمی است که جهت بروز کردن فونتهای گذشتگان به کار میرود؛ اما امروزه استفاده از آن به یک تکنیک تبدیل شده است که در دسته فونتهای سریف قرار دارد و از خوانایی بالایی هم برخوردار میباشد. همچنین میتوانید برای طراحی لوگوهای خود از آن استفاده کنید.
Mont و ظاهر مینیمال منحصر به فرد
این مدل که به عنوان یکی از فونتهای هندسی مشهور شده است، در دسته بدون سریف قرار داشته و ظاهری مینیمال دارد. حدوداً 10 ورژن گوناگون برای آن تعریف میشود که در دو بازه اندازههای نازک تا ضخیم قابل استفاده است. از طرفی از 130 زبان مختلف در جهان هم پشتیبانی میکند که این ویژگی به جذابیت بیشتر آن اضافه کرده است. اغلب از آن برای سرتیترهای مهم در طراحی لوگو و موارد دیگر، استفاده میشود؛ چرا که باعث برجسته به نظر رسیدن آنها میگردد.
TT Commons یک فونت بی رقیب جهانی
این فونت در تمام جهان استفاده میشود و جزء خانوادههای بدون سریف است که روی هر پس زمینهای خودنمایی میکند. این مدل ظاهری ساده و تیز دارد که همین سادگی باعث زیبایی آن شده است.
Panton و خوانایی روان
اگر میخواهید کاربر با یک نگاه به لوگو، متن آن را بخواند، این فونت بهترین گزینه برای شما محسوب میشود. حالتهای آن برای چاپ و وب بسیار مناسب هستند و یک ظاهر اختصاصی برای خود دارد که در همه اندازهها و برای همه تیترها و سربرگ و... به کار میآید. فرقی نمیکند میخواهید نوشته را چاپ کنید، روی لوگو استفاده نمایید و یا برای پوستر میخواهید. در هر صورت این فونت خودنمایی خواهد کرد.
Cera Pro و اشکال هندسی شکسته
شاید بارها از این فونت استفاده کردهاید و آن را میشناسید؛ زیرا به خاطر حالت شکستهای که دارد، بسیار شهرت یافته است. این فونت در زبانهای مختلف خود را نشان میدهد و نگاهها را به خود خیره میکند. در حقیقت یک فونت ساده و کاربردی است که استفاده آن به همه توصیه میشود.
نکته مهم: هر یک از این فونتها به تنهایی زیبا و فوقالعاده هستند؛ اما به این معنی نیست که برای تمامی طراحیها قابل استفاده میباشند. شما باید از بین تمام آنها، بهترین نمونه را برای لوگو خود انتخاب کنید تا نتیجهای که میخواهید را به دست بیاورید.
بهترین فونت را هم که برای لوگو انتخاب کنید، اگر با طراحی و برند شما سازگار نباشد و هم تیپ آن نباشد، زیبایی خود را نشان نخواهد داد. شما باید به درک درستی از فعالیت و کسب و کار خود برسید تا در نهایت بتوانید طرح جذابی را خلق کنید و یک فونت جذاب هم برای آن انتخاب نمایید.
شاید فکر کنید که استفاده از فونت روز، باعث میشود که لوگو شما جدید و مدرن به نظر برسد؛ اما کاملاً در اشتباه هستید، چرا که مد روز بعد از مدتی فراموش میشود. این در حالی است که لوگو شما تا همیشه همراهتان خواهد بود. در نتیجه بهتر است به سراغ فوتهای اصیلی بروید که امتحان خود را پس دادهاند.
اگر نمیتوانید از بین انواع مختلف فونتها، یکی را انتخاب کنید، وقت آن رسیده که خودتان دست به کار شوید و فونت مد نظر خودتان را طراحی نمایید.
این نکته حائز اهمیت میباشد؛ چرا که یک فونت ممکن است با یک رنگ شیک و مناسب باشد در صورتی که با رنگ دیگر، اصلاً به چشم نیاید. پس فرصتهای خود را ساده از دست ندهید و آن را با رنگهای مختلف امتحان کنید.
همانگونه که در قسمت های قبلی نیز عنوان شد، از لوگو برای معرفی برند و خدمات و محصولات استفاده می شود. اما کاربردهای لوگو فقط به این مورد ختم نمی شود. از لوگو در موارد زیر استفاده نمود:
یکی از کاربردهای لوگو، استفاده از آن برای انتقال یک پیام فرهنگی نظیر صرفه جویی در مصرف انرژی است. از دیگر کاربردهای فرهنگی لوگو می توان به یادآوری مراسمات فرهنگی اشاره کرد. مراکز فرهنگی برای انتقال پیام خود لازم نیست هزینه های سرسام آوری صرف کنند بلکه می توانند حتی با سفارش طراحی لوگوی ارزان نیز پیام خود را به مخاطبان منتقل نمایند. فقط کافی است که طراحی لوگو به صورت اصولی انجام شده و نکات ذکر شده در قسمت قبل، در این طراحی ها رعایت شوند.
از موارد پرکابرد لوگو، معرفی برندهای تجاری می باشد. با این کار، برندهای تجاری می توانند خدمات و محصولات خود را تبلیغ کرده و فروش خود را بالا ببرند. اکثرشرکت های تجاری برای ماندگاری برند خود، اقدام به طراحی لوگو اسم شرکت خود می کنند. چنانچه این کار را به دست افراد حرفه ای بسپارند می توانند برند خود را در میان عموم مردم، ماندگار کنند.
یکی دیگر از کاربردهای انواع لوگو، استفاده از آنها برای بیان مطلبی خاص است. در این نوع لوگوها معمولاً از نوشتار و گفتار اجتناب شده و از نمادهای مخصوصی استفاده می شود. این نوع لوگوها می توانند در همه جا و در میان مردمانی با زبان های متفاوت نیز مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت پیام خود را منتقل کنند. نمادهای راهنمایی و رانندگی، مثال جالبی برای این گونه لوگوها می باشند.
در طراحی لوگو حرفه ای، طراحان مراحل خاصی را طی کرده و در نهایت به نتیجه دلخواه می رسند. این مراحل به شرح زیر می باشند:
زمانی که از سوی کسب و کار و برندی، سفارش طراحی لوگو ارائه می شود طراحان حرفه ای در مرحله اول اقدام به تحقیق و بررسی در زمینه کسب و کار مورد نظر برند معرفی شده و خدمات و محصولات این برند می کنند. در این مرحله مشخص می شود که لوگو برای چه نوع کسب و کاری و با چه اهدافی طراحی می شود. در این تحقیقات، طراح بررسی می کند که چه نوع لوگوهایی در زمینه این کسب و کار وجود دارد تا لوگویی متمایز از آنها طراحی نماید. همچنین طراح لوگو بررسی می کند که مشتریان و مخاطبان این کسب و کار چه خصوصیاتی دارند تا بر اساس آن، لوگوی مناسبی طراحی کند.
حال که طراح لوگو با کسب و کار مشتری آشنا شده است باید با روحیات صاحب کسب و کار و اهداف وی نیز آشنا شود. به همین منظور با وی صحبت کرده و اهداف او را جویا می شود. سپس بر اساس این اهداف، طرح های اولیه و سبک مناسبی را برای طراحی لوگوی ایده آل، انتخاب می کند.
طراح لوگو، ایده هایی که برای لوگوی برند مشتری دارد را پیاده سازی می کند تا صاحب کسب و کار نیز با مشاهده آنها بتواند لوگوی برند را به راحتی انتخاب کند.
با اجرای ایده اولیه و بازخوردهایی که این ایده دارد شاید طراح مجبور به ایجاد تغییراتی جزئی و یا کلی در این طرح شود. اما یقیناً بازسازی لوگو در این مرحله در تأثیرگذاری لوگوی طراحی شده بر روی مخاطبان، اثر مثبتی خواهد داشت.
زمانی که تمام مراحل فوق با موفقیت طی شدند، طراح لوگو، آرم طراحی شده را در فایل ها و فرمت های مختلفی تهیه کرده و در اختیار مشتری قرار می دهد. به این ترتیب صاحبان کسب و کار می توانند این لوگو را برای چاپ در سایز کوچک یا بزرگ و یا استفاده در سایت های اینترنتی و ... مورد استفاده قرار دهند. اگر کار طراحی لوگوی برند خود را به یک طراح متخصص بسپارید حتماً با افزایش قیمت طراحی لوگو روبرو خواهید شد؛ اما نتیجه کار می تواند توجیه کننده قابل قبولی برای این هزینه ها باشد.
ویژگی های نمونه لوگو
نمونه لوگو که طراح به مشتری ارائه می نماید باید از ویژگی های متعددی برخوردار باشد. چنانچه لوگوی طراحی شده دارای این ویژگی ها باشد هم نظر مشتری و هم نظر مخاطبان را جلب می نماید. این ویژگی ها شامل موارد زیر هستند:
لوگو ساده بوده و مخاطب بتواند بر روی آن تمرکز نماید.
لوگو به گونه ای طراحی شده باشد که به راحتی در اذهان مردم باقی بماند.
از این لوگو بتوان برای چندین سال استفاده کرد.
لوگوی طراحی شده باید در سایز کوچک و بزرگ آماده شده باشد تا بتوان از آن برای استفاده در موارد متعدی بهره گرفت.
سبک و نوع لوگو متناسب با برند و محصولات آن باشد.
قیمت طراحی لوگو جزو مسائلی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این پروسه، طراح تحقیقات زیادی انجام داده و با فعالیت کسب و کار، اهداف صاحب کسب و کار و مخاطبان هدف این کسب و کار، آشنا می شود. سپس با در نظر گرفتن عوامل مؤثر در لوگو، اقدام به طراحی لوگو می کند. امروزه شرکت و افراد زیادی هستند که در زمینه طراحی لوگو فعالیت می نمایند. این شرکت ها و افراد بر اساس این که نوع لوگوی سفارشی چیست و برای طراحی آن باید چه مراحلی طی شود و همچنین میزان تغییراتی که برای بازسازی لوگو اعمال می شود، هزینه طراحی آن را محاسبه می کنند.
سخن پایانی
داشتن لوگوی خوب می تواند برند شما را برای سال های متمادی در ذهن ها ماندگار کند. بر اساس آن چه در این مقاله عنوان شد بهتر است طراحی آن را به دست طراحان حرفه ای سپرده و از نتایج عالی آن بهرمند شود. در ضمن توصیه می کنیم هیچ گاه گول افراد و شرکت هایی که وعده طراحی لوگو ارزان را می دهند نخورید. با صرف هزینه مناسب، می توانید لوگویی بسیار زیبا و جذاب طراحی کرده و از مزیت های داشتن چنین لوگویی برخوردار شوید.