جذب بخشی از بازار با توجه به نیاز موجود در جامعه نیچ نامیده می شود. هدف از نیچ مارکتینگ شناسایی همان نیاز و برطرف کردن آن است. یک کسب و کار تازه کار در بازار می چرخد و همان محصولی که تقاضای زیادی دارد اما در بازار کمیاب است را پیدا کرده و همان محصول را تولید و یا وارد می کند. در واقع می توان گفت زمانی که یک کسب و کار کوچک وارد یک بازار تخصصی می شود باید به دنبال نیازهایی از طرف مشتریان باشد که شرکت های بزرگ به هر دلیل تمایلی به ورود به آن بخش از بازار ندارند. چیزی که به آن در زبان فارسی بازاریابی گوشه ای و یا جاویژه گفته می شود.
نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟
در نیچ مارکتینگ کسب و کار روی گوشه ای از بازار دست می گذارد که رقبای بزرگ تر هنوز نتوانسته اند آن طور که باید نیاز آن قشر را تامین کنند. در حالی که رقبای بزرگ تر بیشتر به دنبال کارها و محصولات پر مشتری هستند. حتما با حضور در بازار متوجه شده اید که برخی محصولات مشتریان خاص خود را دارند و حتی حاضرند برای پیدا کردن آن محصول هزینه هنگفتی بپردازند. چرا که تا به امروز هیچ کسب و کاری به نیاز آن ها توجهی نشان نداده است و حالا گروهی پیدا شده اند که به یک مشتری و نیازش ارزش قائل شده و محصول مورد نظرش را تولید کرده اند.
با موفقیت در بازاریابی گوشه ای می توانید مدام العمر مشتریان دائمی و وفادار برای خود دست و پا کنید. در واقع با این روش بازاریابی درست است که تعداد مشتریان شما اندک خواهند بود اما می تواند سود قابل توجهی نصیبتان کند.
چرا باید از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟
نیچ مارکتینگ به کسب و کارهای کوچک کمک می کند تا جایگاه خود را در بازار پیدا کنند. چرا که داشتن جایگاه مناسب در بازار از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که یک کسب و کار بخواهد تمام نیازهای حوزه کاری خود را تامین کند دیگر مخاطب خاصی مد نظر نخواهد بود. اما با این روش می توانید به مشتری ایده آل خود دست پیدا کنید. بنابراین برای اینکه در ابتدای کار بتوانید موفقیت مناسبی کسب کنید بهتر است بازار هدف خود را شناسایی کنید و ارتباطات موثر با مخاطبانتان داشته باشید تا آن ها نیز به داشتن ارتباط با شما تمایل پیدا کنند.
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
حال باید دید نیچ مارکتینگ چه مزایایی برای کسب و کارهای مختلف دارد. در ادامه با مزایای جاویژه و همچنین بررسی هریک از آن ها آشنا خواهید شد.
- در میان رقبا متمایز می شوید.
با پیدا کردن یک جایگاه ویژه در بازار می توانید به خوبی در ذهن مخاطب جا بگیرید. در غیر این صورت افراد به زودی شما و کسب و کارتان را فراموش خواهند کرد. می توانید مشتریان خاص برای محصولات خود پیدا کنید و جایگاه خود را در بازار منحصر به فرد کنید. در میان رقبا شناخته شوید و متفاوت از آن ها به نظر برسید
- می توانید مشتری های ایده آل برای خود پیدا کنید.
یکی از مهم ترین ویژگی های نیچ مارکتینگ پیدا کردن مشتریان خاص برای کسب و کار است. می توانید با بازاریابی گوشه ای به صورت مستقیم با مشتریان ایده آل خود ارتباط بگیرید. این برقراری ارتباط با مشتریان تاثیر مستقیمی بر پیشرفت کسب و کار شما و جذب افراد بیشتر به شما خواهد داشت. نحوه ارتباط گیری شما و کلامی که از آن برای شروع رابطه با مخاطبان استفاده می کنید دقیقا باید همان گوشه از بازار که مد نظرتان است را هدف قرار دهد. در واقع باید مشتریانی که ایده آل شما نیستند را فیلتر کرده و با افرادی که می دانید مشتریان شما خواهند بود به طور مستقیم وارد ارتباط شوید. هرچقدر بتوانید در جاویژه شفاف تر عمل کنید موفق تر خواهید بود.
- روی یک منطقه خاص تمرکز کنید.
با پیدا کردن یک منطقه خاص برای بازاریابی می توانید با ارائه خدمات و محصولات خود از آن ها حمایت و پشتیبانی کنید. ممکن است رقبای دیگری نیز در زمینه فعالیت شما در بازار حضور داشته باشند اما اگر بتوانید مشتریان متمایز را در بازار شناسایی کنید و با آن ها وارد ارتباط شوید قطعا در میان رقبا موفق تر عمل خواهید کرد. اینکه تخصص شما چیست و بر کدام قسمت بازار تمرکز کرده اید از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که این منطقه تخصصی باشد می توانید از مهارت ها و دانش و همچنین تخصص خود برای تبدیل کسب و کار به برند استفاده کنید. ویژگی های برجسته شما و تخصصتان در یک امر خاص می تواند مخاطبان ویژه را به شما جذب کند.
- در بازاریابی گوشه ای با رقبای کمتری مواجه می شوید.
میزان رقابت و تعدد رقبا در جاویژه کمتر است و در این بازار با کمی هوش و ذکاوت می توانید جایگاه اول را از آن خود کنید. برندهای بزرگ کل بازار را هدف قرار می دهند و یک سری محصولات که عامه پسند باشند را تولید می کنند. اما شما در نیچ مارکتینگ روی یک گروه خاص تمرکز کرده اید. برای موفقیت در این بازاریابی می توانید ویژگی های عمومی محصولات را کنار بگذارید و در مقابل به ویژگی های منحصر به فرد محصولات تمرکز داشته باشید که بخشی از بازار به دنبال آن هستند.
- جاویژه ارزان تر و راحت تر از بازارهای عمومی است.
صد درصد تمرکز روی بخش کوچکی از بازار ساده تر و ارزان تر از تمرکز روز کل بازار برایتان تمام می شود. شما می دانید در بازار چه جایگاهی دارید و قرار است چه محصولاتی ارائه دهید و چه کسانی مخاطبان شما هستند. پس کار کردن و پیدا کردن مشتری برایتان ساده تر خواهد بود. نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارید. برای تولید محصولات و همچنین بازاریابی هزینه کمتری متقبل می شوید. چرا که هدف و مشتریان مشخصند.
- از بازاریابی گوشه ای می توانید سود بالایی کسب کنید.
در نیچ مارکتینگ روی یک قشر کوچک و خاص تمرکز کرده اید که آن ها نیز حاضرند برای رسیدن به محصولشان هزینه بالایی بپردازند. چرا که تا به امروز کسی به خواسته های آنان توجهی نکرده است. چون شما دقیقا دست روی نقطه ای گذاشته اید که افراد قشر خاص به آن نیاز دارند.
۷.با بازاریابی گوشه ای ریسک کمتری متوجه تجارت شما است.
به دلیل اینکه تنها بخش کوچکی از بازار را مد نظر قرار داده اید خطرات کمتری متوجه شما و کسب و کارتان خواهد بود.
معایب نیچ مارکتینگ
نیچ مارکتینگ در عین حال که مزایای بسیاری برای کسب و کار دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد از جمله:
- بازایابی گوشه ای برای طولانی مدت مناسب نیست. به دلیل اینکه ممکن است آینده مناسبی در انتظار کسب و کار شما نباشد.
- ممکن است با موفقیت شما برندهای بزرگ تر نیز به این بخش از بازار دست پیدا کنند و در نتیجه رقابت با رقبای بزرگ برای کسب و کارهای کوچک بسیار دشوار است.
- در صورتی که یک کسب و کار کوچک به جاویژه بسنده کند درصد چندانی برای موفقیت و یا حتی زنده ماندن در بازار نخواهد داشت.
- بزرگ ترین عیب این نوع بازاریابی این است که ممکن است کسب و کار شما بیش از اندازه به محصول و یا خدمات خاصی وابسته شود و در برابر تغییرات ایجاد شده در بازار نتواند دوام بیاورد و دچار آسیب شود.
چگونه مخاطبها را در بازاریابی جاویژه پیدا کنیم؟
روش های مختلفی برای پیدا کردن مشتریان در نیچ مارکتینگ وجود دارد.
- می توانید افراد را با توجه به موقعیت جغرافیایی شان تقسیم بندی کنید و آن ها را طبق موقعیتی که در آن هستند انتخاب کنید.
- می توانید افراد را با توجه به سن و جنس، میزان تحصیلات، شغل، طبقه اجتماعی و... انتخاب کنید.
- می توانید افراد را با توجه به نوع شخصیت، سبک زندگی، نوع گرایش های سیاسی و یا نوع سرگرمی هایی که دارند انتخاب کنید.
- می توانید یک محصول ویژه را انتخاب کنید و مشتریان را با توجه به آن انتخاب کنید.
- می توانید با توجه به قیمت یک محصول و یا خدمات مشتریان خود را انتخاب کنید. محصول یا خیلی گران قیمت و یا خیلی ارزان قیمت مشتریان خاص خود را دارند.
نیچ مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را با استفاده از نیچ مارکتینگ شروع کنید و به موفقیت برسید باید قدم های زیر را به ترتیب طی کنید:
- قدم اول: باید تحقیقات خود را شروع کنید. باید عمده مخاطبان خود را شناسایی کنید و آن ها و علایقشان را به خوبی شناسایی کنید.
- قدم دوم: باید شبکه های اجتماعی را به خوبی رصد کنید و ببینید کاربران بیشتر در مورد چه محصولات و خدماتی بحث می کنند. در این صورت می توانید موفق تر عمل کنید.
- قدم سوم: باید بتوانید به خوبی خود را به مخاطبان بشناسانید. پس از اینکه به خوبی در میان مخاطبان جاگیر شدید باید به تعریف از خود و معرفی محصولاتتان بپردازید.
- قدم چهارم: تبلیغات را شروع کنید. می توانید از روش های مختلف برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید و در ادامه به بازخورد مخاطبان و نظرات آنان توجه داشته باشید.
- قدم پنچم: دائما جاویژه را رصد کرده و مورد بررسی قرار دهید. در این راه می توانید مجددا از نظرات کاربران استفاده کنید و در هرچه بهتر شدن کسب و کار خود تلاش کنید.
مثال هایی از نیچ مارکتینگ
در جهان با نمونه های معروفی از نیچ مارکتینگ روبرو خواهید شد. فیس بوک که یکی از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی است در ابتدای امر برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان یک کالج به وجود آمد. اما با گذشت زمان دانشگاه های دیگر نیز به آن پیوستند و امروزه میلیون ها نفر عضو این شبکه اجتماعی هستند. دیجی کالا مارکتی ایرانی است که ابتدا با یک فروشگاه کوچک کار خود را آغاز کرد و کم کم فروش خود را گسترش داد.
نکات پایانی
در این مطلب با مفهوم نیچ مارکتینگ و مزایا و معایب آن آشنا شدید. می توانید روی یک گوشه کوچک از بازار تمرکز کنید و مخاطبان دائمی برای خود فراهم کنید. در بازاریابی گوشه ای پیدا کردن مخاطبان خاص و ارتباط گرفتن با آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این روش باید صبور باشید و انتظار نداشته باشید که بتوانید در یک زمان کوتاه به موفقیت برسید. بلکه با تلاش و صبر بیشتر می توانید به موفقیت های بزرگی در کسب و کار خود دست پیدا کنید.